KODEKS ETYCZNY PRACOWNIKÓW
MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W ZŁOTORYI
Preambuła
Celem wprowadzenia Kodeksu Etycznego Pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Złotoryi jest uzyskanie wysokiego poziomu wykonywania obowiązków służbowych przez pracowników Ośrodka dla mieszkańców miasta Złotoryja. Kodeks stanowi zbiór wartości i zasad, którymi kierują się pracownicy Ośrodka zarówno w miejscu pracy jak i poza nim.
Postanowienia ogólne
§1
Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o:
1. Kodeksie - należy przez to rozumieć Kodeks Etyczny Pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Złotoryi,
2. Pracownik - należy przez to rozumieć pracownika zatrudnionego w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Złotoryi,
3. Dyrektor - należy przez to rozumieć Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Złotoryi,
4. Ośrodek - należy przez to rozumieć Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Złotoryi.
Wartości i zasady szczególne
§2
1. Pracownik starannie i rzetelnie wykonuje obowiązki służbowe, wykazuje zaangażowanie w sprawy Ośrodka, dążąc do osiągnięcia najlepszych rezultatów wykonywanej pracy. Nie podejmuje żadnych prac ani zajęć, które kolidują z obowiązkami służbowymi.
2. Pracownika powinna cechować wysoka kultura osobista, estetyczny wygląd, życzliwość i otwartość a także umiejętność nawiązywania z klientem kontaktu w sposób nie budzący niezadowolenia i agresji zgodnie z zasadą poszanowania godności każdego człowieka i jego prawa do samostanowienia.
3. Pracownik podejmuje decyzje w sposób bezstronny, oceniając sprawy osób znajdujących się w takiej samej sytuacji faktycznej i prawnej zgodnie z obowiązującą zasadą równości wobec prawa. W swoich działaniach nie dyskryminuje osób ze względu na ich płeć, niepełnosprawność czy przekonania polityczne czy religijne.
4. Pracownik wykazuje dbałość o podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych.
5. Pracownik w kontakcie z klientem udziela fachowych porad i informacji w sposób zrozumiały i jasny dla klienta, służy mu swoją pomocą i wiedzą w sprawach trudnych.
6. Pracownik załatwia sprawy bezzwłocznie dochowując ustawowych terminów.
7. Pracownik nie uchyla się od podjęcia odpowiedzialności za swoje słowa, decyzje i działania, poddaje się wszelkim formom kontroli wewnętrznej i zewnętrznej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
8. Pracownik ujawnia wszelkie sytuacje, w których interes prywatny koliduje z interesem publicznym, nie podejmuje żadnych działań w Ośrodku i poza nim, które mogłyby rodzić podejrzenie osiągnięcia korzyści osobistych lub materialnych, bądź używania swoich wpływów w prywatnym interesie.
9. Pracownik podejmuje swoje działania w sposób jawny. Poufność obowiązuje w zakresie określonym przepisami prawa.
10. Pracownik chętnie dzieli się doświadczeniem zawodowym ze współpracownikami oraz wykazuje lojalność wobec nich i przełożonych.
11. Pracownik zachowuje się godnie w miejscu pracy i poza nim.
Przestrzeganie kodeksu
§3
1. Każdy pracownik zobowiązany jest do przestrzegania norm zawartych w Kodeksie.
2. Normy Kodeksu naruszają pracownicy, którzy wskutek postępowania, zarówno w miejscu pracy jak i poza nimi ryzykują utratę zaufania niezbędnego przy wykonywaniu zadań publicznych.
3. Prawo zgłaszania naruszeń Kodeksu przez pracownika ma każdy klient Ośrodka, który był świadkiem takiego naruszenia.
4. Każdy z pracowników ma obowiązek reagowania na łamanie zasad określonych w Kodeksie, informując o tym swojego przełożonego, a w przypadku braku jego reakcji Dyrektora.
5. Zabrania się podejmowania wobec kogokolwiek działań odwetowych za zgłoszenie w dobrej wierze przypadków łamania Kodeksu.
6. Wszelkie skargi, zarzuty i uwagi klientów, pracowników i przełożonych na postępowanie pracownika niezgodnego z przepisami Kodeksu składane są do Dyrektora, który wszczyna odpowiednie czynności w celu stwierdzenia odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej określonej w Kodeksie Pracy.
Monitorowanie Kodeksu
§4
1.Monitorowaniem Kodeksu zajmuje się Komisja Etyki powołana zarządzeniem Dyrektora.
2. Monitorowanie Kodeksu odbywa się w miarę potrzeb, przynajmniej raz w roku
3. Komisja analizuje zarzuty, skargi i uwagi zgłoszone Dyrektorowi w sprawach nieetycznego zachowania pracowników, a także przeprowadzone postępowania w tych sprawach. Rozpatruje także propozycje zmian Kodeksu, które mogą być przedstawione na piśmie przez grupę co najmniej pięciu pracowników.
4. W wyniku przeprowadzonych analiz Komisja opracowuje ewentualne zmiany
w Kodeksie i przedstawia je Dyrektorowi.
5. Zmiana Kodeksu może nastąpić w drodze zarządzenia Dyrektora.
Postanowienia końcowe
Pracownicy zobowiązani są do zapoznania się z postanowieniami Kodeksu i jego przestrzegania.